twitterfacebookmail
15:00, 29.12.2023

Program budowy 100 obwodnic. Jaki jest postęp prac?

Szesnaście obwodnic jest na etapie realizacji. Dla dziewięciu trwa przetarg na wybór wykonawcy, a kierowcy korzystają z dwóch obwodnic. Jadąc DK51 omijają Smolajny (woj. warmińsko-mazurskie), podróżując DK25 Brzezie (woj. pomorskie). Prowadzimy intensywne prace przygotowawcze dla 73 obwodnic.

https://static.prsa.pl/b0a59ec3-aede-41c0-bddb-a51322569da9.file?format=700
Szesnaście obwodnic jest na etapie realizacji. Dla dziewięciu trwa przetarg na wybór wykonawcy, Foto: GDDKiA.gov
  • Szesnaście obwodnic jest na etapie realizacji. Dla dziewięciu trwa przetarg na wybór wykonawcy, a kierowcy korzystają z dwóch obwodnic.
  • W przygotowaniu jest obecnie 73 zadania o łącznej długości ok. 653,3 km. 
  • Głównym beneficjentem Programu budowy 100 obwodnic są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego

Inwestycje realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic poprawią komfort życia mieszkańców i bezpośrednio wpłyną na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Dwie obwodnice już służą kierowcom, a cały Program to ponad 800 km nowych dróg, które wyprowadzą ciężki ruch z miast i mniejszych miejscowości. 

Ruch tranzytowy omija już Smolajny i Brzezie

Pierwszą inwestycją zrealizowaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic jest niemal dwukilometrowa obwodnica Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51.  GDDKiA udostępniło ją do ruchu 19 sierpnia 2022 r. (dwa miesiące przed terminem). Inwestycja obejmowała rozbudowę drogi w istniejącym i budowę częściowo w nowym śladzie. Wybudowano dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, ciąg pieszo-rowerowy, chodniki, dwie pary zatok autobusowych, przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

Od 29 października 2022 r. kierowcy korzystają też z obwodnicy Brzezia w ciągu DK25. Obwodnica o długości 8,5 km pozwala ominąć Brzezie od południowego zachodu, wyprowadzając ruch tranzytowy z centrum miejscowości. 

W przygotowaniu jest obecnie 73 zadania o łącznej długości ok. 653,3 km.Cykl przygotowania inwestycji drogowej to proces złożony i długotrwały o czym już informowaliśmy na naszej stronie internetowej. Wymaga on ścisłej współpracy urzędów oraz współdziałania z podmiotami zewnętrznymi. To na tym etapie ustalamy korytarz drogi, analizujemy gdzie i dlaczego będziemy budować nową drogę albo gdzie na pewno nie możemy budować, ponieważ realizowana inwestycja miałaby negatywny wpływ np. na środowisko naturalne. 

Parametry przyszłych obwodnic 

Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. W takim przekroju powstaną m.in. obwodnice Wąchocka (DK42), Nowego Targu (DK49), Chrzanowa i Trzebini (DK79), Olsztyna i Dywit (DK51), Kalisza (DK25), Pułtuska (DK61), Głogowa (DK12) oraz Legnicy (DK94).  

***

Głównym beneficjentem tego Programu są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości. 

Zobacz też: 

źródło: GDDKiA.gov


Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.