Obwodnice kolejno: Kroczyc, Pradeł oraz Szczekocin i Goleniów będą kontynuacją obwodnic Poręby i Zawiercia w ciągu DK78. Poprowadzone będą po nowym śladzie, wytyczonym na niezurbanizowanym terenie, na którym głównie znajdują się pola uprawne - jako droga główna ruchu przyspieszonego o przekroju jednojezdniowym, złożonym z dwóch pasów ruchu.
Obwodnica Kroczyc będzie bezpośrednio kontynuacją obwodnicy Poręby i Zawiercia, której pierwszy etap jest w realizacji, a dla drugiego etapu GDDKiA szuka obecnie wykonawcy. Koniec tej trasy będzie się łączył z obwodnicą Pradeł.
Wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla budowy obwodnic: Kroczyc, Pradeł, oraz Szczekocin i Goleniów katowicki oddział zamówił w efekcie trzech przetargów pod koniec listopada 2020 r. Są to trzy sąsiadujące ze sobą inwestycje o łącznej długości prawie 25 km zapisane w Programie budowy 100 obwodnic.
Na przygotowanie projektów wszystkich tych obwodnic – wraz z pozyskaniem zgód - przewidziano terminy od 21 do 24 miesięcy. Następnie założono po 7 miesięcy na przeprowadzenie przetargów na wykonawców robót i po 19 miesięcy na wykonanie prac.
Jak wynika z informacji rzecznika katowickiego oddziału GDDKiA Marka Prusaka, pozostałe obwodnice są jeszcze w fazie przygotowania. Przetarg na obwodnicę Pradeł ma ruszyć jeszcze w tym roku, po uzyskaniu aneksu do Programu Inwestycji. Ogłoszenie przetargu dla budowy obwodnicy Szczekocin i Goleniów zaplanowano w II kw. 2024 r., a realizację w latach 2025-2027.
W przypadku obwodnicy Kroczyc GDDKiA czeka na oferty w przetargu realizacyjnym do 29 grudnia br. Jedynym kryterium ma być cena. Roboty budowalne wraz z uzyskaniem decyzji na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie do 21 miesięcy od zawarcia umowy (bez okresów zimowych).
Dodatkowo, w maju br. katowicki oddział GDDKiA zamówił dokumentację projektową przebudowy istniejącego blisko 6-kilometrowego fragmentu DK78 między miejscowościami Pradła i Irządze. Odcinek ten znajduje się między zaplanowanymi obwodnicami Pradeł oraz Szczekocin i Goleniów.
Budowa wszystkich tych obwodnic i przebudowa jednego odcinka wynika z konieczności dostosowania całego ciągu drogi krajowej nr 78 do przenoszenia obciążeń 11,5 tony na oś. Wraz z jezdnią główną powstanie oświetlenie, oznakowanie, bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe i ogrodzenie, a także urządzenia ochrony środowiska m.in. przeciwhałasowe i zbiorniki retencyjne.
W woj. śląskim w programie 100 obwodnic mają powstać też obwodnice: Herbów Nowych i Blachowni (11 km w ciągu DK46) oraz Świerklańca i Nakła Śląskiego (12 km w ciągu DK78). GDDKiA zakłada obecnie złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla obwodnicy Blachowni i Herb do końca II kw. 2024 r. Ogłoszenie przetargu zaplanowano w III kw. 2025 r., a jej realizację w latach 2026-2029.
Obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca w ciągu DK78 jest na etapie opracowywania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) wraz z elementami koncepcji programowej. Zadanie przewidziano do realizacji w latach 2026-29.
Początek projektowanej obwodnicy Nakła Śląskiego i Świerklańca zmieniono wobec poprzednich rozwiązań: droga ma zostać włączona do projektowanego w ramach S11 węzła Tarnowskie Góry Zachód jako kolejny wariant do przeanalizowania w ramach opracowania STEŚ. Decyzja odnośnie doboru przekroju drogi ma zostać podjęta po weryfikacji opracowania prognozy ruchu.
***
W poniedziałek prezydent Raciborza Dariusz Polowy i pochodzący stamtąd wiceminister spraw zagranicznych Paweł Jabłoński poinformowali o umieszczeniu na liście inwestycji priorytetowych rządowego Programu budowy 100 obwodnic również zachodniej obwodnicy Raciborza.
Zobacz też:
1.
2.
3.
4.