Odcinek Babica-Jawornik będzie miał długość 11,6 km. Wykonawcą odcinka, który powstaje w systemie "projektuj i buduj" jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Wartość podpisanej umowy to ponad 1,2 mld zł.
Roboty budowalne rozpoczną się od przeprowadzenia rozpoznania saperskiego terenu. Wybudowane zostaną drogi technologiczne i zaplecza wykonawcy oraz składy materiałów. Rozpocznie się wycinka terenów zadrzewionych i zakrzaczonych, usuwanie korzeni i karpin oraz prace archeologiczne. Ruszą też pierwsze roboty ziemne (odhumusowanie terenu) i roboty mostowe (fundamenty pod podpory mostów). Wykonawca będzie realizował również prace związane z wyburzeniami budynków oraz z usuwaniem kolizji z sieciami gazowymi, elektrycznymi i teletechnicznymi.
W ramach inwestycji powstanie m.in. węzeł Żarnowa – Strzyżów, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa) oraz wybudowane zostaną obiekty inżynierskie - będzie to osiem estakad na wysokich podporach, w tym największa estakada o długości ok. 1,1 km i filarach o wysokości ok. 80 m.
Budowa pięciu wiaduktów
Zaplanowano również budowę pięciu wiaduktów i czterech przejść dla zwierząt. Jak powiedziała PAP rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik. "Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Babicą a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Babica – Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19) oraz Jawornik – Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu tego drugiego odcinka, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Jaworniku. W śladzie tymczasowego łącznika będzie droga gminna, służąca m.in. służbom ratowniczym jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik” – wyjaśniła.
Odcinek drogi ekspresowej S19 Babica - Jawornik będzie przebiegać przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. W związku z tym na etapie opracowania Koncepcji Programowej wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża.
Trasa będzie przebiegać na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym w ich dnie rzekami i potokami. Na terenie, na którym powstanie odcinek, występuje kilkanaście obszarów predysponowanych osuwiskowo.
Zgodnie z podpisaną umową prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie zostaną ukończone w ciągu 43 miesięcy, tj. we wrześniu 2026 r.; do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych, od 1 grudnia do 31 marca.
Czytaj także:
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ok. 700 km długości. W jej skład wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 pomiędzy miejscowościami: Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa). Droga będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. Lublin jest już połączony S19 z Rzeszowem.
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Z tej liczby niemal 82 km jest już oddanych do ruchu. Prawie 73 km jest w realizacji, a ponad 11,5 km w przygotowaniu.
PAP/IAR/ans
1.
2.
3.
4.