Według danych IBRM Samar, będącego partnerem merytorycznym raportu „Polish EV Outlook” (PEVO), opracowanego przez PSPA, na koniec 2022 r. skumulowana liczba rejestracji osobowych i dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce wynosiła 33 tys. 866. To oznacza, że w ciągu roku flota takich pojazdów powiększyła się o ponad 80 proc., a od 2020 r. – niemal czterokrotnie.
W 2022 r. w Polsce zarejestrowano 12 tys. 607 nowych BEV (czyli o 74 proc. więcej niż w 2021 r.), jak również 2 tys. 783 pojazdy tego typu pochodzące z importu (+49 proc. r/r) - wskazano w raporcie. Z „Polish EV Outlook 2023” wynika, że w latach 2014-2022 udział samochodów całkowicie elektrycznych w sprzedaży nowych pojazdów osobowych w Polsce wzrósł z 0,02 proc. do 2,7 proc. Dodano, że to mniej niż średnia w UE, która wg ACEA pod koniec 2022 r. wyniosła 12,1 proc.
- Zakładamy, że do 2030 r. łączna liczba nowo rejestrowanych (pochodzących z rynku krajowego i importu) w Polsce samochodów całkowicie elektrycznych (osobowych i dostawczych) zwiększy się do prawie 170 tys. szt. Podobny poziom rejestracji nowych, osobowych BEV jak w Belgii, Hiszpanii, czy we Włoszech w 2022 r. osiągniemy już w 2024 r., natomiast do ubiegłorocznego wyniku Niderlandów zbliżymy się w 2025 r. – zauważył, cytowany w informacji, Maciej Mazur z PSPA.
Autorzy raportu zwrócili uwagę, że elektromobilność w Polsce nadal koncentruje się przede wszystkim w największych ośrodkach miejskich. Z pierwszego wydania „Polish EV Outlook 2023” wynika, że najwięcej samochodów całkowicie elektrycznych – prawie 22 proc. całej polskiej floty – zarejestrowano w Warszawie. W 2022 r. stolica odpowiadała za ponad 21 proc. nowych rejestracji BEV w Polsce.
- Ok. 26 proc. polskiego parku samochodów całkowicie elektrycznych zarejestrowano w miastach liczących od 300 tys. do 1 mln mieszkańców – Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Szczecinie, Bydgoszczy i Lublinie - wskazano.
Flota w mniejszych ośrodkach miejskich, o liczbie mieszkańców od 150 tys. do 300 tys., stanowi 12 proc. łącznej liczby BEV w Polsce. Natomiast udział miast, których liczba mieszkańców wynosi od 50 do 150 tys. osób, wynosi ok. 5 proc.
- Największa liczba BEV na mieszkańca wśród polskich miast przypada w Warszawie, kolejne miejsca zajęły Poznań, Katowice, Kraków i Opole. Najniższy wynik odnotowano w Bytomiu, Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Wałbrzychu i Rudzie Śląskiej - wskazał Jan Wiśniewski z PSPA.
Wiśniewski zwrócił uwagę, że w województwie mazowieckim zarejestrowano 31 proc. wszystkich BEV w Polsce. Drugie miejsce należy do województwa małopolskiego z udziałem ponad 11 proc., a trzecie – wielkopolskiego. Na przeciwległym biegunie znajdują się województwa opolskie, warmińsko-mazurskie i świętokrzyskie. Ich łączny udział wynosi ok. 4,5 proc.
W raporcie wskazano, że udział w polskim rynku elektromobilności "coraz mocniej zaznaczają firmy". W 2022 r. przedsiębiorcy (nie wliczając osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) odpowiadali za 78 proc. rejestracji nowych, osobowych samochodów całkowicie elektrycznych na polskim rynku.
- Udział firm okazał się zatem wyższy niż w latach 2020-2021 - stwierdzono.
Dodano, że liderami pod względem liczby rejestracji BEV byli leasingodawcy (prawie 39 proc. udziału) oraz dealerzy samochodowi.
CZYTAJ TAKŻE:
PAP/ maja/ mmu/ bp