cover

Rozrusznik

06:00 -11:00

cover

Mess It Up

The Rolling Stones

twitterfacebookmail
15:30, 13.02.2023

25 lat temu ostatni Żuk zjechał z taśmy montażowej

25 lat temu, 13 lutego 1998 roku, w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Lublinie zakończono produkcję samochodu dostawczego Żuk. Łącznie z zakładu wyjechało niemal 600 tysięcy egzemplarzy auta. Żuk cieszył się popularnością w Polsce, ale również za granicą. Był niedrogim samochodem, przy tym stosunkowo tanim w utrzymaniu, o prostej konstrukcji.

https://static.prsa.pl/1c7ae4c9-7f5d-40bf-ad7b-f30718daa30a.file?format=700
Żuk A-15 Foto: iwciagr/ shutterstock

Produkowano go od lipca 1959 roku. W odróżnieniu od wielu konstrukcji z epoki PRL, Żuk był konstrukcją całkowicie polską, jednak przy jego projektowaniu inżynierowie musieli wykorzystać możliwie jak najwięcej części z Warszawy M20. Wykorzystali między innymi silnik, skrzynię biegów, zawieszenie, hamulce oraz instalację elektryczną. Kiedy polski samochód dostawczy trafił do produkcji, o jego zaletach z entuzjazmem informował reporter Polskiej Kroniki Filmowej:

Posłuchaj:
Żuk w Polskiej Kronice Filmowej (IAR)

Kilka dni przed uruchomieniem seryjnej produkcji reporter Polskiego Radia rozmawiał z Władysławem Kwiatkowskim, ówczesnym dyrektorem fabryki w Lublinie:

Posłuchaj:
Plany produkcyjne Żuka (IAR)

Z czasem samochód został poddany wielu modernizacjom. Zmieniono kierunek otwierania drzwi, które pierwotnie otwierały się „pod wiatr", a także miejsce montowania lewarka zmiany biegów - początkowo umieszczony przy kierownicy, został wmontowany w podłogę. W ofercie pojawiły się też warianty z mocniejszymi silnikami. Pierwsze egzemplarze Żuka były produkowane wyłącznie w wersji pick-up. Wkrótce opracowano wersję furgon, a także pojazdy służące do przewozu większej liczby osób, samochody pożarnicze, do transportu pieczywa czy odzieży.

Inżynier Mikołaj Polech, który w lubelskiej fabryce pracował od 1962 roku, opowiadał Polskiemu Radiu o dokonywanych modernizacjach:

Posłuchaj:
Modernizacje Żuka (IAR)

Auta były produkowane również na eksport. Jeździły po drogach Związku Radzieckiego, Bułgarii, Węgier, a także Szwecji, Finlandii czy Egiptu. Żuk był tam montowany w fabryce w Kairze. Doczekał się nawet swojej egipskiej nazwy - Ramzes. W latach 90. eksport Żuków znacznie spadł. Również na rynku wewnętrznym auto przegrywało z używanymi furgonetkami sprowadzanymi z Zachodu. Czynniki ekonomiczne sprawiły, że 25 lat temu zaprzestano jego produkcji.


CZYTAJ TAKŻE:



IAR/E.Leo/O.Kłosińska/E.Porycka/dok./w kry/ bp

Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.